Photobucket

Friday, October 31, 2008

Tanak jadi ROBOT!!

Bismillahirrahmanirraheem

Saat-saat sy disibukkan dgn hal2 tertentu,
hampir2 saja diri ni menjadi
seperti seekor robot (erk, robot seekor ke?)
kenapa sy mengumpamakannya seperti tu?
Satu hari.. ditengah2 kesibukan tu
Alhamdulillah masih terselit ruang utk bertafakur sejenak
teringat akan satu video yg benar2 membuatkan sy terkesan
dan kembali tersedar daripada berpewatakan seperti sang robot
video tu sy dpt masa konsis tahun lps
simple but meaningful..

Bayangkan kehidupan dua robot ni,
situasinya berbeza..
hanya diciptakan utk melakukan sesuatu perkara berulang kali,
Robot 1
tugasan:
1. pasang suis lampu (bila tiba waktu malam)
2. tutup suis lampu (bila tiba waktu siang)
3. ulang perkara 1 dan 2 sampai mati..
tu jelah kejenye..
pasang, tutup, pasang, tutup..
kerja yang sama berjalan selama 65 tahun
kemudian robot tu pun rosak.. akibat terlalu lama penggunaanya
dan tanpa mendapat servis yg sempurna..
maka tamatlah riwayat sang robot,
tanpa meyumbang apa pun sepanjang hidupnya utk kemaslahatan sejagat..

Robot 2
tugasan: TAK TAU
sang robot pun memulakan kehidupannya sebaik sahaja selesai diciptakan
kesana-sini, tak tahu hendak kemana
penat berjalan, berehat sebentar
bersedia utk mengulangi perkara yg sama keesokan harinya
berjalan kesana kemari menjadi rutin hariannya
kadangkala cuba menghiburkan diri
dengan pelbagai hiburan dan permainan
mereka rasa mereka gembira
bermain dan bekerja
melakukan sesuka hatinya
menyangka bahawa ia telah memenuhi tujuan hidupnya
adakah sang robot ini lupa bahawa dia ada PENCIPTA?
Yang menciptakannya dengan tujuan dan punya tugasan utk dilaksanakan
Sang robot membiarkan dirinya menjadi robot yang tidak berguna buat TUANNYA
Sehingga tiba suatu masa, robot itu diMATIkan
ditarik NYAWA oleh TUANNYA
Sedang dia telah meninggalkan AMANAHNYA..

Yang mana satukah kita?
adakah seperti robot yg pertama atau yg kedua?
yang pastinya kedua-dua robot ini benar2 tidak berguna..


IBRAH DARI ROBOT 1

Jika kitalah robot yg pertama, yang mana hidupnya hanya bermatlamatkan.. "Mengenyangkan perut agar boleh dapat tenaga, dari tenaga boleh pegi kerja, dah kerja dapat gaji, dapat gaji beli beras kenyangkan perut agar dapat tenaga utk pergi kerja."
Jika kitalah ini, yang hidup seperti satu kitaran. Maka keluarlah dari kitaran jahiliyyah ini. Agar tidak rugi dihadapan Sang Pencipta kelak. Adakah tugas wakil bumi (khalifah) hanya sekadar berkisarkan aktiviti-aktiviti utk perut? fikir-fikirkanlah wahai diri..

“ Maka adakah kamu menyangka bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu main-main(tanpa tujuan) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? (Al-mukminun:115)"


IBRAH DARI ROBOT 2

Tengokla sendiri..






Jzkk buat shbt yg byk m'beri inspirasi buat diri ini. W'pun bicaranya tidak kedengaran namun pena mayanya sentiasa menjadi pendorongku utk meneruskan langkah ini..


Monday, October 20, 2008

Ia bukan untuk orang manja..

Bismillahirrahmanirraheem..

Posting kali ini mungkin agak keras bahasanya, namun tetap ingin sy paparkan disini sebagai peringatan utk diri sendiri dan semua yg berada di jalan ini..

===============================

Pencerahan bukan untuk orang yang manja. Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas. Da’wah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri. Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa. Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti- yang senang dan mudah, join. Yang penat, bersusah payah, elak. Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh Allah. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak.

Bukan bagi yang meletakkan da’wah hanya untuk mencari calon ikhwah akhawat sebagai pendamping hidup, bukan yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman sefikrah bila dia dalam kesusahan. Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tak share pun dengan orang lain. Yang cepat mengalah, yang meletakkan usrah, qiamullail, daurah, dan yang seangkatan dengannya dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain. Yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong. Yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini.

Da’wah bukan untuk orang yang ikut liqa' hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu. Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute. Da’wah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah. Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh. Da’wah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik kereta besar dan mewah, yang ada air-cond, dan laju. Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.

Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan inform dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia macam boss, hanya tunggu information. Pencerahan bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot. Da’wah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, assignment, presentation, nak balik kampung, keluarga tak bagi keluar dan sebagainya.

Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah. Tanpa kita, yang sering beralasan ini, da’wah akan terus berjalan. Islam akan tetap berjaya. Ummah akan tetap terpelihara. Cuma tanpa pencerahan, Tanpa tarbiyyah, Tanpa da’wah, Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti. Tak mengapa. Teruskan hidup kita seperti biasa. Da’wah tak memerlukan kita. Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran kita. Berbahagialah seadanya, itupun jika kita dapat merasai kebahagiaan itu..

Fikir-fikirkanlah wahai hati-hati yang di tarbiyah..


Ya Muqallibal qulub, tsabbit quluubana 'ala deenik..
wa 'ala tho'atik.. wa 'ala jihadi fi sabilik..

Amin Ya Robb..


Monday, October 13, 2008

Kegagalan, di mana kayu ukurnya?

Sedikit perkongsian dr sahabat untuk sahabat..

======================================

“Hidup saya penuh kegagalan. Dari kecik sampai besar ada je masalah dalam buat benda-benda. Asyik-asyik tak kene je. Dah masuk U, keluar balik, masuk yang lain… Tengok orang lain berjaya, kadang-kadang iri hati juga, tapi apa nak buat, saya dan kegagalan dah macam adik-beradik,” kata seorang teman.

Saya terfikir. Oklah kegagalan. Bukan semua orang berjaya dalam kehidupan. Dah tak semua gagal dalam kehidupan. Mungkin itulah warna-warni dalam kehidupan. Ada naik turun. Ada yang penuh gilang gemilang. Ada yang sederhana. Ada yang tak berjaya-jaya juga sampai last. Tapi apa sebenarnya takat ukur kejayaan dan kegagalan.

Apakah dengan tidak masuk U anda gagal. Atau memang dari sekolah rendah anda maintainkah record sebagai no. 1 dari belakang? Atau apa sebenarnya? Atau berjaya itu adalah dengan selalu mendapat dean’s list setiap sem, dan dapat straight A’s dalam national exam, dan..dan..dan.

Sebab saya secara peribadi, suka berkawan dengan orang yang hidupnya tak lurus dan mudah. Itu biasa. Saya suka kawan dengan orang yang kaya pengalaman. Hidupnya ada pelbagai warna. Ada naik turun. Ada kene kejar, kena tipu dan kena makinya. Sebab dari sekolah kehidupan dia belajar banyak benda yang kita tak belajar di sekolah teori dan falsafah.

Ye, mungkin hidup dia tak secerah pelangi hidup kita yang lain. Kita mudah. Dari sekolah dapat no. 5 ke atas. Masuk menengah straight A’s, masuk U dean’s list, dapat scholar, kerja dapat mudah. 5 digit pay. Naik pangkat. Kawin. Jadi bos. Pencen. Duit masuk. Jaga cucu.Mati. Owh begitu mudahnya. Dan kita claim kita seorang yang berjaya dalam kehidupan.

Tanda aras

Saya selalu teringat, Allah sebut dalam surah al-Ankabut: “Apakah manusia mengira bahawa dibiarkan mengatakan bahawa kami beriman sedangkan mereka tidak diuji..?”Jelas sekali. Takat ukur kejayaan dan kegagalan. So, jangan mudah-mudah claim kata aku dah berjaya, sedangkan hidup anda laluannya sangatlah mudah.

Bayangkan mereka yang the so-called gagal dalam kehidupan. Nabi sendiri lebih dari 70 kali ketuk pintu rumah Abu Jahal sehari, mengajaknya kepada Islam. Adakah itu kegagalan? Alexander Graham Bell, selepas kali ke seratus lebih baru berjaya mencipta telefon. Adakah sebelum itu dia gagal?

Kegagalan adalah suatu proses dalam anda nak mencapai kejayaan. Kegagalan juga menambah warna, perisa dan perasa dalam resipi kejayaan anda. Well, tak seronoklah kalau mudah je mendapat kejayaan dan kemenangan, kalau tak da kesusahan dan kegagagalan. Betul tak?

Takat ukur kegagalan, sekali lagi jangan diukur dengan akal fikiran manusia dan pancaindera yang sangat terbatas. Boleh jadi secara lahirnya kita gagal, tapi apa yang akan berlaku selepas tu, kita akan berjaya. Lihat sahaja perjanjian Hudaibiyyah, yang dimeterai antara kaum muslimin dengan penduduk Quraisy Makkah. Literally memang nampak kalah. Yelah semua clause dalam perjanjian tu memihak kepada kaum Quraisy. Tapi itukan pandangan manusia. Apa yang mereka tak nampak ialah the future consequences akibat perjanjian tu. Apakah tewas dalam perjanjian tu jugak dikira kegagalan?

Sebab tu. Tanda ukurnya bukan pada manusia. Tapi pada Allah. Thus, bila Allah kata: Telah berjaya mereka yang menyucikan hatinya dan telah gagallah mereka yang mengotorkan hatinya (surah As-Syams).

Siapa yang berjaya dan siapa yang gagal? Anda nampak?

Thursday, October 9, 2008

...

Ya Allah, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah..

Ya Rahman, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami..

Ya Rahim, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya..

Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami..

Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir..

(2:286)

Wednesday, October 1, 2008

Eid Mubarak!

Salam Aidilfitri buat semua...


Fasi-fasi KBM KL:


Akak2 n abg IIC
Abg2 Intisar
Abg2 JAD
Akak2 UKMKL
Fasi2 USIM
Fasi2 UNISEL
Fasi2 Mesir dan Indonesia
Fasi2 Selangor
Fasi Pahang
Fasi ex-Jaiputra
Serta lain-lain lokaliti dan individu yang pernah menyumbangkan tenaga utk menjayakan KBM di KL

Adik-adik kasih dan sayang alumni KBM KL

SMT Setapak
SMI Al-Amin Gombak
SMK Meru
SMK Cheras Jaya
SMK Maxwell
IIC
SMK Bukit Sentosa
Dun Hulu Klang
Tmn. Medan
Sek. Islam ADNI
Pewaris JIM
SMK Seri Mutiara
SMK Bandar Banting

Buat seluruh warga kerja KBM Semalaysia

serta teristimewa buat..

= Adik-adik K-UiTM Segamat =
saff pimpinan PERSIHA, PERMAS dan DINAMIS =

serta..

Sahabat2, Ikhwah akhawat, muslimin muslimat
yang ikhlas berjuang di jalan-Nya..


Mohon maaf atas segala salah dan silap sepanjang berukhuwah..


إن أريد إلا الإصلاح ما استطعت و ما توفيقي إلا بالله عليه توكلت و إليه أنيب

"Aku tidak berkehendak melainkan melakukan Islah (pembaikan) sedaya-upayaku dan tidak ada taufiq bagiku melainkan daripada Allah. Kepada-Nyalah aku bertawakkal dan kepada-Nyalah aku akan kembali". (Surah Hud: 88 )


MENYERLAH JAUH DARI YANG BIASA!

========================================

Daripada Pengendali TEAM KBM KL

==> Pak Long, Pak Ngah, Pak Andak, Pak Kay, Abg Bai <==

==> Ummi ida, Mak Andak <==

==> Kak Sodd, Kak Teh, Kak Nina dan Kak Mia <==