Photobucket

Monday, January 24, 2011

Faqih fid Din..


In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Kembali menulis setelah menyepikan diri untuk beberapa ketika dari dunia blog bukanlah suatu perkara yang mudah. Terasa amat kekok dan kaku. Namun Alhamdulillah masih diberi peluang untuk berkongsi sesuatu disini. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Takkan pernah cukup rasa syukur sepanjang hayat ini..

Entah mengapa kebelakangan ini saya kerap dipertemukan dengan insan-insan yang terlalu istimewa buat saya. Kelemahan diri yang mereka ceritakan pada saya bukan menambah rasa kurang hormat saya pada mereka bahkan ianya telah membuatkan saya amat mengagumi mereka. From Zero to Hero! Subhanallah! Begitulah hakikatnya bila Allah berkehendakkan hidayah itu menjengah pada jiwa manusia pilihanNya. Dan amat beruntunglah bagi mereka yang menyambut kedatangan hidayah itu dengan hati yang terbuka.

"Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan,
Beruntung bagi yang mensucikannya,
Merugilah bagi yang mengotorinya.."
(As-Syams: 8-10)

"Barangsiapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah, Dia akan membukakan dadanya untuk menerima Islam. Dan barangsiapa dikehendakiNya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia sedang mendaki ke langit. Demikian Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.."
[Al-An'am:125]

:عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

من يرد الله به خيرا يفقهح في الدين
(صحيح البخاري ومسلم)

"Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) akan memberikannya kefahaman dalam Ad-Din.."


~Moga terus diberi kekuatan untuk bersama mereka merasai, menghayati dan mensyukuri nikmat agung ini. Semoga kita sentiasa terpilih untuk diberi kefaqihan dalam agama~

Ameen Ya Robb..