Photobucket

Friday, November 27, 2009

2:216

"Allah tak beri apa yang kita MAHU, tapi Allah akan beri apa yang kita PERLUKAN untuk melengkapkan kehidupan ini agar selari dengan apa yang telah Dia tetapkan..."



Wednesday, November 18, 2009

Report yang merepotkan : B.I.C


~In The Name of Allah, Most Gracious and Merciful~

Demi menyahut seruan Pak Hassan pada salah 1 muwasofat tarbiyyah yg digariskannya, Alhamdulillah kami telah berpeluang beriadah sambil berkempen di Sunway Pyramid sabtu lepas bersempena dgn "Boycott israel Campaign" organized by COMPLETE.

Kami dari Team A [Alang, Ayu, Ika, kM] bertolak sekitar jam 1030 am dan tiba agak lewat ditempat kejadian memandangkan "taxi" delay untuk beberapa ketika di kL Sentral. Sampai je di sunway pyramid terus menjejak kasihkan diri dengan Team B iaitu kYong, anjang dan kNurull. Then solat zohor. Sempatla juga beramah mesra dgn a few sis form IMU. Skali tiba2 sorang tu senior skola ika pulak.. Kan dah jejak kasih lagi..


Asalnya nak main bowling skali, tapi dah penuh sebab kami xtempah awal-awal. Maka hati pun berbisik, "Ala, rileks la.. bowling dah biasa sangat longkang strike. Kali ni main lain la pulak.."


Terus turun bawah dan bersiap-siap dengan kelengkapan masing-masing. Maka dengan sangat terujanya kami pun menyarung kasut yg sangat keras itu dan melangkah masuk ke gelanggang ais tersebut.


Di dalam gelanggang pula kelihatan begitu banyak cicakman dan cicakwomen melekat-lekat di dinding pada awal permainan termasuklah diriku.

Setelah hampir setengah gelanggang berjalan sambil berpaut pada dinding, rasanya dah tiba masanya untuk diri ini melakukan sedikit pengislahan.


Dengan cermatnya cuba bergerak ke tengah melawan arus pemain2 handalan yang berpusing-pusing disekitar gelanggang.

Sedang perasaan riak gembira mula muncul tatkala berjaya ke tengah, tiba-tiba...

" Muallimah!!!! "

jerit si budak kecik ulfah sambil meluncur ke arahku. Mungkin terlalu gembira barangkali.. Belum sempat mengeluarkan walau sepatah kata pun dan..

"Debushhhh!!!"

maka terbujur kaku lah kami berdua ditengah2 gelanggang tersebut. Ulfah siap landing baik punya kat atas ais tu. Bila dah jatuh memang rasa macam malas sangat nak bangun. best gak tido kat situ. sejuukkk!!huu~

tapi xsempat nak rileks lama-lama, ada je yg datang hulurkan tangan ringankan beban nak suruh bangun. kacau daun betul.. tQ!


Nampaknya tak dapat nak mencatat record bersih tanpa kejatuhan pada hari tersebut. Awal-awal lagi dah jatuh. ulfah la ni. haha, salahkan orang pulak. Sebagai denda, she n another 2 lil cute girl [asma' n asiah] kena ajar kte jalan dengan sopan dan bergaya diatas ais. Alhamdulillah, semakin mahir. Cuma xstabil lagi bila orang datang n berpaut pd kita. Syukran my dear!
^_^

Then setelah penat mengayuh, terpaksa menarik diri dari permainan tu memandangkan kondisi badan yg kurang stabil dan kesemputan mula melanda. Duduk memerhati dari jauh, sedangkan hati teringin sangat nak main lagi, tp apakan daya..huhu, ayat pasrah.

Habis tu terus gerak ke kedai makan sebelah sunway pyramid tu utk bruncher [breakfast+lunch+dinner].

Malas tulis panjang-panjang sbb kYong dah cerita everything kot. siap rasionalize lagi tu.. gud job kY! ^_^

Kesimpulan, program yg sangat best! mantop, menarik dan tertarik! sangat sesuai utk umum disamping memenuhi tuntutan qowiyul jism dalam
usaha melahirkan para syabab yg berkualiti utk Ad-Deen ini..[pergh,, mcm ayat buku teks P.Islam tingkatan 4]

"Mukmin yang kuat lebih Allah cintai daripada mukmin yang lemah"

(HR. Muslim)


++++++++++++++++++++++++++++++

Dan ini pula aktiviti malam tadi. Sekitar jam 1230 am bersama kNina, lepas balik dr 'special' meeting. Risau jugak sebenarnya nak buat kerja2 mcm ni diwaktu yang xsepatutnya. Tapi nak buat mcm mana, dunia dah ketandusan ikhwah barangkali sampai akhawat pulak yg kena buat semua ni. Btw, setiap yg berlaku ada hikmah dan ibrahnya. "xpe.." [taglineku]

** mmg sengaja diselitkan kisah seram sejuk ini disini, bagi orang-orang yg berfikir..



kM: Dah lama xbuat n3 mcm ni.. Sekadar menukar angin, bukan bererti mengubah prinsip. InsyaAllah..

Saturday, November 7, 2009

.:: Boycott Israel Walkabout ::.

Bismillahirrahmanirraheem..


Berikut merupakan sebahagian daripada berita kekejaman zionis terhadap bumi Palestin. Masih banyak lagi berita-berita yang tidak dikhabarkan kepada kita. Hari demi hari, negara haram israel cuba untuk memperluaskan jajahannya ke seluruh bumi Palestin. Saban hari juga jumlah kematian meningkat disana. Daripada yg tua hingga kepada kanak-kanak, semuanya tak terkecuali daripada dijamah keganasan zionis. Apa tindakan kita sebagai saudara seaqidah? atau mungkin ada yang mengatakan disana terdapat juga yang bukan muslim, maka pandanglah dari sudut kemanusiaan. Sudahkah kita melakukan sesuatu untuk usaha pembebasan ini? Moga punya jawapan di hadapan Allah kelak..

==================================


"Boycott Israel Walkabout" datang lagi..

Program yg sangat menarik dan sesuai utk semua!

Bagi yg berkelapangan, JOM sama2 jayakannya!


Buktikan kepedulian kita pada saudara seaqidah yg teraniaya..


Freedom For Palestine!!!



Boycott Israel Campaign

Date:
14th November, 2009


Time:
11.30 am - 3.00 pm


Place:
Sunway Pyramid Shopping Mall


Program:
11.30 am - Arrival & Lunch

12.45 pm - Assemble at Mega Lanes (bowling alley)
1.00 pm - Break for activity of choice
3.00 pm - Disperse


The objective here is for us to be noticed by the weekend crowd. All involved will be wearing our Boycott Israel t shirts and participating in the following activities :

1. Lunch
2. Bowling Competition
3. Ice skating
4. Jalan jalan all over the mall

=======================================

1. Lunch
All volunteers to meet at Sunway Pyramid & then proceed to lunch at an eatery of our choice. At 12.45 pm to meet at bowling alley

2. Bowling Competition
We'll be forming at least 10 teams with 4 players per team. This means we'll need 40 bowlers. Don't worry if you can't bowl. You'll be among familiar company cos many of us can't bowl to save our lives. It's all in the name of humanity with lots of fun thrown in. You can form your own team if you so wish. Otherwise we'll be allocating team members. COMPLETE will bear all costs. All you need to bring will be a pair of socks. And yes, there'll be prizes for the winning teams. So those interested do email me your names by 4th November.

3. Ice skating
Anyone out there with dreams of being an ice skating champ? Well here's your chance. We're looking for at least 20 skaters. Again, COMPLETE will bear the costs. All you need to do is bring a pair of socks & gloves (compulsory) & skate to your heart's content. If interested, email me your names by 4th November.

4. Jalan Jalan
For those who are neither bowlers nor skaters, we have use for you, don't fret. You will be our flag bearers. Now all you need are good walking shoes, cos apparently the mall's HUGE. So do take your time, window shopping, or maybe actually shopping. Lepak here & lepak there, don't forget the cineplex. Or stop by at J.CO & you could catch Mike. Really, there's just plenty for you to pick.

Boycott Israel t shirts will be on sale as below:

Date: 4th, 6th & 7th Novemeber
Time: 10 am - 12 noon
Place: OrphanCARE centre
6, SS1/24A, Kampung Tunku, P.J.
Price: RM 20 (short sleeves) & RM 25 (long sleeves)



Thursday, November 5, 2009

Allah Maha Cahaya




Jauh melangkah meniti waktu berlalu
Jauh berjalan lewati berjuta warna kehidupan
Tanpa sedari dalam cermin wajah ini
Bertambah umurku dalam hidup yang semakin merapuh

Allah bukalah hatiku, bimbing di jalan terangMu
Selamatkanlah jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu
Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa
Ampuni diri yang lelah, kadang sesatku melangkah

Allah Kau Maha Cahaya, menerangi gelap jiwa
Allah Kau Maha Penguasa, padaNya hati berserah

Menghitung diri
Tanpa sedar airmata menjadi saksi banyak waktu sia-sia
Tanpa sedari dalam cermin wajah ini
Bertambah umurku dalam hidup yang semakin merapuh

Allah bukalah hatiku, bimbing di jalan terangMu
Selamatkan jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu
Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa
Ampuni diri yang lelah, kadang sesatku melangkah

Jauh melangkah berharap hidup tak sia-sia...
Jauh berjalan harapkan kudapat ampunan..
.


Saturday, October 31, 2009

Tarbiyyah Umpama Petrol

In The Name of Allah, Most Gracious and Merciful


Kenderaan bermotor dan bahan api tak dapat dipisahkan. Ada kenderaan bermotor menggunakan petrol, ada yang guna benzene, ada yang guna kerosene, ada juga yang guna NGV. Kenderaan hybrid terbaru menggunakan hydrogen sebagai bahan api. Bagi kereta biasa di Malaysia, bahan api yang popular adalah petrol tanpa plumbum RON 98. Walau apa pun bahan api yang digunakan, yang penting, ia diperlukan untuk menghidupkan enjin seterusnya menggerakkan kereta.

Jom kita ambil sedikit ibrah daripada kisah kereta Perodua Kancil dan minyak petrol tanpa plumbum RON 98.


Untuk menghasilkan pembakaran dan menggerakkan piston dalam enjin, petrol perlu masuk ke dalam enjin terlebih dulu. Bekalan petrol yang mencukupi untuk enjin sangat penting. Maka, untuk setiap perjalanan, tangki petrol perlu sentiasa diisi.

Dalam sebuah perjalanan, kereta Kancil akan bergerak selagi mana petrol cukup. Sekiranya petrol kering dan tidak diisi, enjin kereta Kancil tak dapat meneruskan kerja lantas membantutkan perjalanan. Jika pedal minyak ditekan walaupun petrol telah kering, enjin akan terus mati. Setelah enjin mati, ia tak dapat dihidupkan terus setelah mengisi petrol ke dalam tangki. Ia tidak semudah memulas punat kunci. Sedikit isipadu petrol perlu di masukkan ke dalam enjin. Kerja ini agak susah dan leceh untuk dilakukan.

Sebab itu lah, isipadu minyak perlu sentiasa berkadar langsung dengan sejauh mana kilometer perjalanan. Lebih jauh dan laju kereta Kancil memecut, lebih banyak petrol yang diperlukan. Bekalan perlu sentiasa cukup. Andai bekalan petrol hampir kering, kereta Kancil perlu singgah di mana-mana stesen minyak untuk isi tangki. Bekalan yang baru akan menampung perjalanan seterusnya.

Semasa mengisi tangki di stesen minyak, pemilihan jenis bahan api mesti tepat. Jika enjin petrol diisi dengan diesel, rosak lah kereta. Perjalanan terus terhenti. Kena singgah bengkel untuk baiki enjin. Kereta Kancil tersadai 2-3 hari. Rugi masa, rugi tenaga, rugi duit dek kesilapan memilih bahan api.


Petrol Dalam Dakwah dan Tarbiyyah


Dakwah ini perjalanan yang sangat jauh dan panjang. Bekalan yang sufficient atau lebih sangat-sangat diperlukan untuk meneruskan jalan ini. Seorang akh atau ukht akan pendek nafasnya atas jalan ini andai bekalannya tidak mencukupi. Demikian kaitannya dengan petrol RON 98. Tarbiyyah umpama petrol dalam perjalanan dakwah. Usrah, halaqah, daurah, jaulah etc. adalah stesen-stesen minyaknya. Tugas-tugas dakwah tak dapat diteruskan andai bekalan tarbawi tak mencukupi. Bagaimana mungkin seorang akh mampu bergerak sedang jiwanya kosong. Atas dasar apakah yang mampu menggerakkannya di atas jalan dakwah yang panjang dan berliku ini.

Andai seorang dae’i itu terus memaksa dirinya atau dipaksa untuk menjalankan tugas-tugas dakwah sedang bekalannya tidak cukup, mungkin berlaku seperti enjin kereta Kancil yang kehabisan petrol. Ia akan terhenti. Untuk menggerakkannya kembali, usaha yang lebih sukar dan leceh diperlukan, sama macam mengisi petrol ke dalam enjin yang letaknya jauh di dalam bonet.

Begitu juga halnya jika seorang akh mendapatkan bekalan tarbawi yang tidak tepat. Instead of petrol iman, diesel jahiliyyah yang diisi ke dalam tangki enjin hatinya. Jika ini berlaku, rosaklah hati si akh tersebut dan memaksa proses pembaikan yang mungkin memakan masa yang lama. Banyak juga tenaga, masa dan wang yang perlu dilebur. Nauzubillaah.

Begitulah halnya jalan ini. Bekalan iman yang mendalam dan berterusan adalah pembakar enjin dakwah ini. Hanya tarbiyyah yang berterusan mampu membekalkannya.

Bagaimana tarbiyyah kita? Cukupkah untuk perjalanan yang panjang, jauh dan payah ini?


Wallaahua’lam.


source: dakwah.info