Photobucket

Saturday, October 3, 2009

'Signal' dari Dia

Suatu hari, seorang anak kecil sedang bermain-main dihalaman rumahnya. Tiba-tiba kedengaran suatu bunyi yang yang begitu asing baginya. "Ting..ting..ting..ting.." Otaknya mula ligat menangkap punca bunyi tersebut. Dia berlari-lari ke dalam dan keluar halaman rumah untuk mendapatkan jawapan namun hampa.

"Itu bunyi loceng orang jual aiskrim nak.." kata si ibu yang sedari tadi memerhatikan gelagat anak kecilnya itu. "Kenapa dia buat macam tu bu?" tanya si anak kebingungan. Sambil mengukir senyum si ibu pun menghampiri anak kesayangannya. "Itulah namanya isyarat. Orang yang jual aiskrim tu nak kita tahu yang dia berada dekat dan hampir dengan kita". Jawab si ibu lembut.

Beberapa jam selepas itu, kedengaran pula bunyi lain yang juga aneh dan pelik menurut si anak. Bunyinya seakan-akan bunyi horn kereta. Tapi agak berlainan sedikit. "Pon..pon..pon.."

Dia pun segera menjenguk ke luar. Kelihatan sebuah motor yang aneh melintasi halaman rumahnya. Bertambah pelik si anak. Apa maksud bunyi itu sedangkan tiada satu kenderaan pun yang dilihat menghalang perjalanan. Kenapa perlu membunyikan horn? puas si anak mencari jawapan.

"Anakku, itu penjual roti. Bunyi horn itu juga sebagai isyarat. Orang tu pun nak bagi tahu benda yang sama dengan penjual aiskrim tadi. "Aku ada disini, marilah datang!". Ungkap si ibu yang begitu peka dengan persoalan yang bermain difikiran anaknya. "Macam mana ibu tahu?" soal si anak penuh serius. Sang ibu pun tersenyum sambil mengusap lembut kepala anaknya.


"Nak, bukan ibu sorang saja yang tahu. Semua orang dewasa tahu tentang tu. Perhatikan dan fahamilah, nanti kamu juga akan tahu maksud disebalik isyarat-isyarat itu." Ucap si ibu penuh perhatian.

Di antara tanda kedewasaan hidup adalah dengan kemampuan menangkap dan memahami isyarat, tanda, simbol, dan sejenisnya. Mungkin itulah bahasa high level yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT buat makhluk istimewa yang bergelar manusia ini.

Begitu efisyen dan efektif sekali! Tak perlu menjerit-jerit, berteriak sehingga melanggar batas-batas etika. Hanya dengan isyarat, sudah cukup untuk orang lain memahami maksud si pembicara. Cukup dengan berdehem, 'ehm' misalnya, orang lain akan tahu, maksudnya di rumah yang nampak kosong itu masih lagi berpenghuni.

Di pentas dunia ini juga, alam kerap menampakkan 1001 isyarat. Ombak di laut yang tiba-tiba naik ke daratan, tanah yang bergetar kuat, cuaca yang tidak lagi menentu, angin yang tiba-tiba mampu menerbangkan rumah, dan virus yang berhasil mematikan, yang entah dari mana datangnya hingga dengan mudah hinggap di dalam kehidupan manusia serta pelbagai lagi isyarat-isyarat yang sering kita lihat.




Itulah bahasa high level yang hanya dapat difahami oleh mereka yang telah dewasa. Itulah isyarat Allah SWT. "Aku selalu dekat denganmu, kemana pun engkau pergi dan menjauh!". Perhati dan fahamilah. Agar kita tidak seperti anak kecil yang kebingungan dan gelisah dengan kehadiran bunyi loceng si penjual aiskrim dan horn si peniaga roti itu tadi.


"Dan banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling daripadanya."

[Yusuf:105]


"Dan Apakah tidak menjadi petunjuk bagi mereka, berapa banyak umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan sedangkan mereka sendiri berjalan di tempat-tempat kediaman mereka itu. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah). Maka apakah mereka tidak mendengarkan?"

[As-sajdah:26]


0 comments: