Photobucket

Thursday, December 24, 2009

Attention to all of You..!!

Salam..
Dear all,
Please circulate

December 27th - January 18th marks the first anniversary of the unspeakable brutality committed by the Zionist regime of Israel against the people of Gaza. For over 22 days, Israel dropped bombs, white phosphorous, used airplanes, helicopters, navy ships, tanks, bulldozers and heavily armed soldiers against a defenseless people.

1,400 dead, 5,000 injured, 20,000 homeless & 50,000 displaced. Schools, hospitals, universities, ministries, homes, shops - nothing was spared. The people of Gaza were simply bombed to death.

All around the world civil societies are marking the first anniversary of this cowardly and genocidal crime and Viva Palestina Malaysia (formerly COMPLETE) calls on all Malaysians to stand in solidarity with the Palestinian people by doing the following:

1. Display the Palestinian scarf on 27th December everywhere you go. Drape it around yourself, tie it to your bag, display it in your car. Just let it be seen.

2. Boycott the following companies, supporters of the Zionist regime of Israel, from 27th December to 18th January - Nestle, McDonald's, Coke and Loreal. Do not buy any of their products!

3. Put up Boycott Israel car stickers, available for free. They can be collected from 6, SS1/24A, Kampung Tunku, Petaling Jaya. Or call Jemaimah at 013 231 4596

4. Observe one minute of silence at exactly 12 noon on 27th December. Turn this silence into a deafening roar against the injustice suffered by the Palestinians.

It is highly encouraged that you get together with family and friends on 27th December. Do take pictures and videos of your activities and email them to complete2009@ gmail.com. We will be posting them on our website and Facebook. Viva Palestina Malaysia members and volunteers will be at the open court of Mid Valley Shopping Mall at 11 am on 27th December. Do join us.

Gaza is still under a blockade. The attack gave the Palestinian struggle a global dimension and civil societies all around the world are stepping in to bring about a change. In the words of Abraham Joshua Heschel,

"Few are guilty, but all are responsible."


Please circulate this email far and wide. Lets get together and remember a people long forgotten by the rest of the world.

For more information do contact the following :

Azra (azrabanu@gmail.com) 016 209 4500

Jemaimah (jemma.mustapha@gmail.com) 013 231 4596


Malay translation >>HERE<<



~Worldwide protests for Gaza~





and i've seen this video.. on the 1st 'Boycott israel Campaign' at DBKL's Building..





+++++++++++++++++++++




Me : Huu, I've just found out that COMPLETE Malaysia has changed their name to Viva Palestina Malaysia (VPM). Erk, sgt terok! nmpak sgt xikut pkembangan smasa.. ^_^"


LET'S SHOW OUR SOLIDARITY!!


Sunday, December 20, 2009

Open ur eyes..


Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony


Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside?

No..


We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
Guide us every single day
Keep us close to You
Until the end of time..


Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside?

No..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
Guide us every single day
Keep us close to You
Until the end of time..


Thursday, December 17, 2009

..B.A.R.U..






Azam baru..
Tekad baru..
Ruh baru..



Moga 1431H ini akan mengukir lembaran baru kearah yang lebih baik dalam kehidupan kita semua.. Ameen..


Sayonara Jahiliyyah!


Monday, December 14, 2009

Terperasankah aku?

In the Name of Allah, Most Gracious n Merciful


Segala puji hanya bagi-Mu Ya Allah, di genggaman-Mu segala apa yang ada di alam, Engkau Yang Maha Pengampun atas segala dosa dan kesalahan, Maha Penerima Taubat dari hamba-Mu yang bertaubat, Engkau Yang Maha Dahsyat siksa-Mu, Engkau Yang Maha Luas Kurnia-Mu, Tiada Ilah Yang Haq kecuali Engkau, Kepada-Mu Ya Allah kami semua akan kembali.

Alhamdulillah, masih dikurniakan kekuatan untuk mencoret sesuatu disini. Setelah beberapa ketika menyaksikan peperangan antara sang hati dengan sang akal. Masing-masing mengemukakan hujah tersendiri. Menyatakan baik buruknya pendapat dan pendirian mereka. Alhamdulillah, dihadirkan iman yang berperanan sebagai hakim tepat pada masanya.

Merenung kembali hakikat kejadian hidup ini, terasa seakan-akan mahu selamanya bersujud menghadap yang Maha Esa. Menggunung nikmat yang dikurniakan buat diri sehingga tak terjangkau oleh sang akal untuk menghitungnya. Namun kedurhakaan sekalipun tak pernah lekang dari diri. Seolah-olah begitu akrab sekali dengan jasad. Diberi seribu nikmat, dibalas cuma dengan satu kesyukuran dan selebihnya lagi kedurhakaan. Astaghfirullahalazhim3x...

Disaat genting sebegini, Alhamdulillah hati telah diketuk dan masih diberi peluang untuk bermuhasabah serta menghitung kembali berapa banyak syukur yang telah tertabur sepanjang hayatku ini. Menyoroti kembali perjalanan hidup yang indah walaupun hakikatnya pahit saat ditempuh, memaksa akal untuk berfungsi sepenuhnya. Melihat kembali betapa luasnya kasih sayang Dia buat hamba-hamba-Nya. Begitu cantik perjalanan hidup yg diaturkan-Nya. Walaupun adakalanya hati yang lemah ini begitu mudah merungut dengan mehnah-mehnah yang terhidang. Namun semuanya itu tak pernah sekalipun ditinggalkan-Nya tanpa sebarang hikmah bagi orang-orang yang berfikir.

Teringat pada penulisan yang lalu, malu sendiri dibuatnya. Malu merasakan diri terlalu sibuk sehingga menjadikannya sebagai alasan atas setiap taklifan yang tak terlaksana. Seolah-olah diri inilah insan yang paling sibuk dimuka bumi Allah ini. Paling penat dan paling banyak tugas yang perlu diselesaikan. Padahal terlalu jauh diriku, ibarat langit dan bumi jika nak dibandingkan dengan tugasan-tugasan yang ada pada para pemimpin, ulama', ustaz ustazah serta ikhwah akhawat para daie yang terlebih dahulu menerima amanah ini sebelumku. Dan sememangnya tak tertanding langsung dengan kesibukan Kekasih-kekasih Allah, para Rasul yang menerima amanah secara langsung dari-Nya. Kesibukan Nabi Sulaiman yang mengurus dan memerintah kerajaan manusia, jin dan haiwan serta yang paling ketara sekali kesibukkan pada tubuh perkasa Rasulullah saw yang telah membangun negara Islam pertama dan menyebarkannya keseluruh pelusuk dunia. Bukan satu tugas yang mudah tanpa kemudahan-kemudahan yang ada seperti di zaman ini..

"Adakah kita menyangka bahawa mujahid-mujahid dakwah yang telah berhempas pulas mengorbankan masa, tenaga, harta malahan jiwa di jalan Allah selama ini bukan di kalangan pelajar atau pekerja seperti kita? Yang tidak pernah disibukkan dengan urusan belajar dan pekerjaan? Sungguh tertipulah kita..

Katakan saja yang kita tidak cintakan Islam, kerana jika benar kita cintakan Islam, mana mungkin semudah dan semurah itu alasan akan kita berikan. Janganlah kita menghina para mujahid da’wah, seakan-akan mereka ini tidak pernah sibuk hinggakan sentiasa mempunyai masa untuk diberikannya pada jalan ALLAH.

Janganlah kita menghina Abu Bakar as-Siddiq R.A, Umar al-Khattab R.A, dan sahabat-sahabat lain R.A, para tabi’in, tabi’ tabi’in, Hassan al-Banna, Yusuf al-Qaradhawi, dan lain-lain, yang hidup mereka full time sebagai pendakwah, sedang part time mereka sebagai pelajar, guru, atau peniaga, atau engineer dan sebagainya, dengan menganggap mereka-mereka ini tidak pernah bertembung dengan kesibukan duniawi. Mereka juga sibuk, tapi cinta mereka pada ALLAH, Rasul dan Islam mengatasi kesibukan duniawi mereka.."

[Petikan daripada entri yang lalu - sengaja dipaparkan semula, moga terkesan pada hati yg sering lupa]


Teringat suatu masa dulu, pernah bertekad untuk tidak 'memperasankan diri' dengan kesibukkan yang berlaku walau sedasyat mana pun sibuk yang aku alami. Namun adakalanya aku kalah dan sering lupa pada tekadku itu. Moga kesilapan itu tidak akan menghapuskan amalan-amalanku. Juga berharap agar ada yang menegur jika suatu hari nanti aku cuba menolak untuk melakukan sesuatu tugas demi agama dan pembangunan ummah ini dengan alasan sibuk. Teramat memerlukan peringatan seperti itu dari sahabat-sahabat yang dikasihi Lillahi Ta'ala.

“Sesungguhnya, hatimu jika tidak disibukkan dengan urusan ketaatan, maka ia akan disibukkan dgn perkara batil yang sia-sia”

Alhamdulillah, syukur dihadirkan rasa seronok dan terhibur dengan nikmat istimewa yang dikurniakan ini sehingga tiada lagi masa untuk bermaksiat dan tidak disibukkan dengan hal-hal yang tiada kaitan dengan taklifan agung ini.

Moga peringatan sebegini dapat menyedarkan kembali siapa aku dan apa yang telah diamanahkan oleh Al-Khaliq kepadaku. Moga tidak ditarik nyawaku saat aku mengabaikannya.

" Pimpinlah aku dalam setiap urusanku, moga segala yang kulakukan mendapat redha-Mu.."

Amiin Ya Robb..




Friday, November 27, 2009

2:216

"Allah tak beri apa yang kita MAHU, tapi Allah akan beri apa yang kita PERLUKAN untuk melengkapkan kehidupan ini agar selari dengan apa yang telah Dia tetapkan..."



Wednesday, November 18, 2009

Report yang merepotkan : B.I.C


~In The Name of Allah, Most Gracious and Merciful~

Demi menyahut seruan Pak Hassan pada salah 1 muwasofat tarbiyyah yg digariskannya, Alhamdulillah kami telah berpeluang beriadah sambil berkempen di Sunway Pyramid sabtu lepas bersempena dgn "Boycott israel Campaign" organized by COMPLETE.

Kami dari Team A [Alang, Ayu, Ika, kM] bertolak sekitar jam 1030 am dan tiba agak lewat ditempat kejadian memandangkan "taxi" delay untuk beberapa ketika di kL Sentral. Sampai je di sunway pyramid terus menjejak kasihkan diri dengan Team B iaitu kYong, anjang dan kNurull. Then solat zohor. Sempatla juga beramah mesra dgn a few sis form IMU. Skali tiba2 sorang tu senior skola ika pulak.. Kan dah jejak kasih lagi..


Asalnya nak main bowling skali, tapi dah penuh sebab kami xtempah awal-awal. Maka hati pun berbisik, "Ala, rileks la.. bowling dah biasa sangat longkang strike. Kali ni main lain la pulak.."


Terus turun bawah dan bersiap-siap dengan kelengkapan masing-masing. Maka dengan sangat terujanya kami pun menyarung kasut yg sangat keras itu dan melangkah masuk ke gelanggang ais tersebut.


Di dalam gelanggang pula kelihatan begitu banyak cicakman dan cicakwomen melekat-lekat di dinding pada awal permainan termasuklah diriku.

Setelah hampir setengah gelanggang berjalan sambil berpaut pada dinding, rasanya dah tiba masanya untuk diri ini melakukan sedikit pengislahan.


Dengan cermatnya cuba bergerak ke tengah melawan arus pemain2 handalan yang berpusing-pusing disekitar gelanggang.

Sedang perasaan riak gembira mula muncul tatkala berjaya ke tengah, tiba-tiba...

" Muallimah!!!! "

jerit si budak kecik ulfah sambil meluncur ke arahku. Mungkin terlalu gembira barangkali.. Belum sempat mengeluarkan walau sepatah kata pun dan..

"Debushhhh!!!"

maka terbujur kaku lah kami berdua ditengah2 gelanggang tersebut. Ulfah siap landing baik punya kat atas ais tu. Bila dah jatuh memang rasa macam malas sangat nak bangun. best gak tido kat situ. sejuukkk!!huu~

tapi xsempat nak rileks lama-lama, ada je yg datang hulurkan tangan ringankan beban nak suruh bangun. kacau daun betul.. tQ!


Nampaknya tak dapat nak mencatat record bersih tanpa kejatuhan pada hari tersebut. Awal-awal lagi dah jatuh. ulfah la ni. haha, salahkan orang pulak. Sebagai denda, she n another 2 lil cute girl [asma' n asiah] kena ajar kte jalan dengan sopan dan bergaya diatas ais. Alhamdulillah, semakin mahir. Cuma xstabil lagi bila orang datang n berpaut pd kita. Syukran my dear!
^_^

Then setelah penat mengayuh, terpaksa menarik diri dari permainan tu memandangkan kondisi badan yg kurang stabil dan kesemputan mula melanda. Duduk memerhati dari jauh, sedangkan hati teringin sangat nak main lagi, tp apakan daya..huhu, ayat pasrah.

Habis tu terus gerak ke kedai makan sebelah sunway pyramid tu utk bruncher [breakfast+lunch+dinner].

Malas tulis panjang-panjang sbb kYong dah cerita everything kot. siap rasionalize lagi tu.. gud job kY! ^_^

Kesimpulan, program yg sangat best! mantop, menarik dan tertarik! sangat sesuai utk umum disamping memenuhi tuntutan qowiyul jism dalam
usaha melahirkan para syabab yg berkualiti utk Ad-Deen ini..[pergh,, mcm ayat buku teks P.Islam tingkatan 4]

"Mukmin yang kuat lebih Allah cintai daripada mukmin yang lemah"

(HR. Muslim)


++++++++++++++++++++++++++++++

Dan ini pula aktiviti malam tadi. Sekitar jam 1230 am bersama kNina, lepas balik dr 'special' meeting. Risau jugak sebenarnya nak buat kerja2 mcm ni diwaktu yang xsepatutnya. Tapi nak buat mcm mana, dunia dah ketandusan ikhwah barangkali sampai akhawat pulak yg kena buat semua ni. Btw, setiap yg berlaku ada hikmah dan ibrahnya. "xpe.." [taglineku]

** mmg sengaja diselitkan kisah seram sejuk ini disini, bagi orang-orang yg berfikir..



kM: Dah lama xbuat n3 mcm ni.. Sekadar menukar angin, bukan bererti mengubah prinsip. InsyaAllah..

Saturday, November 7, 2009

.:: Boycott Israel Walkabout ::.

Bismillahirrahmanirraheem..


Berikut merupakan sebahagian daripada berita kekejaman zionis terhadap bumi Palestin. Masih banyak lagi berita-berita yang tidak dikhabarkan kepada kita. Hari demi hari, negara haram israel cuba untuk memperluaskan jajahannya ke seluruh bumi Palestin. Saban hari juga jumlah kematian meningkat disana. Daripada yg tua hingga kepada kanak-kanak, semuanya tak terkecuali daripada dijamah keganasan zionis. Apa tindakan kita sebagai saudara seaqidah? atau mungkin ada yang mengatakan disana terdapat juga yang bukan muslim, maka pandanglah dari sudut kemanusiaan. Sudahkah kita melakukan sesuatu untuk usaha pembebasan ini? Moga punya jawapan di hadapan Allah kelak..

==================================


"Boycott Israel Walkabout" datang lagi..

Program yg sangat menarik dan sesuai utk semua!

Bagi yg berkelapangan, JOM sama2 jayakannya!


Buktikan kepedulian kita pada saudara seaqidah yg teraniaya..


Freedom For Palestine!!!



Boycott Israel Campaign

Date:
14th November, 2009


Time:
11.30 am - 3.00 pm


Place:
Sunway Pyramid Shopping Mall


Program:
11.30 am - Arrival & Lunch

12.45 pm - Assemble at Mega Lanes (bowling alley)
1.00 pm - Break for activity of choice
3.00 pm - Disperse


The objective here is for us to be noticed by the weekend crowd. All involved will be wearing our Boycott Israel t shirts and participating in the following activities :

1. Lunch
2. Bowling Competition
3. Ice skating
4. Jalan jalan all over the mall

=======================================

1. Lunch
All volunteers to meet at Sunway Pyramid & then proceed to lunch at an eatery of our choice. At 12.45 pm to meet at bowling alley

2. Bowling Competition
We'll be forming at least 10 teams with 4 players per team. This means we'll need 40 bowlers. Don't worry if you can't bowl. You'll be among familiar company cos many of us can't bowl to save our lives. It's all in the name of humanity with lots of fun thrown in. You can form your own team if you so wish. Otherwise we'll be allocating team members. COMPLETE will bear all costs. All you need to bring will be a pair of socks. And yes, there'll be prizes for the winning teams. So those interested do email me your names by 4th November.

3. Ice skating
Anyone out there with dreams of being an ice skating champ? Well here's your chance. We're looking for at least 20 skaters. Again, COMPLETE will bear the costs. All you need to do is bring a pair of socks & gloves (compulsory) & skate to your heart's content. If interested, email me your names by 4th November.

4. Jalan Jalan
For those who are neither bowlers nor skaters, we have use for you, don't fret. You will be our flag bearers. Now all you need are good walking shoes, cos apparently the mall's HUGE. So do take your time, window shopping, or maybe actually shopping. Lepak here & lepak there, don't forget the cineplex. Or stop by at J.CO & you could catch Mike. Really, there's just plenty for you to pick.

Boycott Israel t shirts will be on sale as below:

Date: 4th, 6th & 7th Novemeber
Time: 10 am - 12 noon
Place: OrphanCARE centre
6, SS1/24A, Kampung Tunku, P.J.
Price: RM 20 (short sleeves) & RM 25 (long sleeves)



Thursday, November 5, 2009

Allah Maha Cahaya




Jauh melangkah meniti waktu berlalu
Jauh berjalan lewati berjuta warna kehidupan
Tanpa sedari dalam cermin wajah ini
Bertambah umurku dalam hidup yang semakin merapuh

Allah bukalah hatiku, bimbing di jalan terangMu
Selamatkanlah jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu
Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa
Ampuni diri yang lelah, kadang sesatku melangkah

Allah Kau Maha Cahaya, menerangi gelap jiwa
Allah Kau Maha Penguasa, padaNya hati berserah

Menghitung diri
Tanpa sedar airmata menjadi saksi banyak waktu sia-sia
Tanpa sedari dalam cermin wajah ini
Bertambah umurku dalam hidup yang semakin merapuh

Allah bukalah hatiku, bimbing di jalan terangMu
Selamatkan jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu
Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa
Ampuni diri yang lelah, kadang sesatku melangkah

Jauh melangkah berharap hidup tak sia-sia...
Jauh berjalan harapkan kudapat ampunan..
.


Saturday, October 31, 2009

Tarbiyyah Umpama Petrol

In The Name of Allah, Most Gracious and Merciful


Kenderaan bermotor dan bahan api tak dapat dipisahkan. Ada kenderaan bermotor menggunakan petrol, ada yang guna benzene, ada yang guna kerosene, ada juga yang guna NGV. Kenderaan hybrid terbaru menggunakan hydrogen sebagai bahan api. Bagi kereta biasa di Malaysia, bahan api yang popular adalah petrol tanpa plumbum RON 98. Walau apa pun bahan api yang digunakan, yang penting, ia diperlukan untuk menghidupkan enjin seterusnya menggerakkan kereta.

Jom kita ambil sedikit ibrah daripada kisah kereta Perodua Kancil dan minyak petrol tanpa plumbum RON 98.


Untuk menghasilkan pembakaran dan menggerakkan piston dalam enjin, petrol perlu masuk ke dalam enjin terlebih dulu. Bekalan petrol yang mencukupi untuk enjin sangat penting. Maka, untuk setiap perjalanan, tangki petrol perlu sentiasa diisi.

Dalam sebuah perjalanan, kereta Kancil akan bergerak selagi mana petrol cukup. Sekiranya petrol kering dan tidak diisi, enjin kereta Kancil tak dapat meneruskan kerja lantas membantutkan perjalanan. Jika pedal minyak ditekan walaupun petrol telah kering, enjin akan terus mati. Setelah enjin mati, ia tak dapat dihidupkan terus setelah mengisi petrol ke dalam tangki. Ia tidak semudah memulas punat kunci. Sedikit isipadu petrol perlu di masukkan ke dalam enjin. Kerja ini agak susah dan leceh untuk dilakukan.

Sebab itu lah, isipadu minyak perlu sentiasa berkadar langsung dengan sejauh mana kilometer perjalanan. Lebih jauh dan laju kereta Kancil memecut, lebih banyak petrol yang diperlukan. Bekalan perlu sentiasa cukup. Andai bekalan petrol hampir kering, kereta Kancil perlu singgah di mana-mana stesen minyak untuk isi tangki. Bekalan yang baru akan menampung perjalanan seterusnya.

Semasa mengisi tangki di stesen minyak, pemilihan jenis bahan api mesti tepat. Jika enjin petrol diisi dengan diesel, rosak lah kereta. Perjalanan terus terhenti. Kena singgah bengkel untuk baiki enjin. Kereta Kancil tersadai 2-3 hari. Rugi masa, rugi tenaga, rugi duit dek kesilapan memilih bahan api.


Petrol Dalam Dakwah dan Tarbiyyah


Dakwah ini perjalanan yang sangat jauh dan panjang. Bekalan yang sufficient atau lebih sangat-sangat diperlukan untuk meneruskan jalan ini. Seorang akh atau ukht akan pendek nafasnya atas jalan ini andai bekalannya tidak mencukupi. Demikian kaitannya dengan petrol RON 98. Tarbiyyah umpama petrol dalam perjalanan dakwah. Usrah, halaqah, daurah, jaulah etc. adalah stesen-stesen minyaknya. Tugas-tugas dakwah tak dapat diteruskan andai bekalan tarbawi tak mencukupi. Bagaimana mungkin seorang akh mampu bergerak sedang jiwanya kosong. Atas dasar apakah yang mampu menggerakkannya di atas jalan dakwah yang panjang dan berliku ini.

Andai seorang dae’i itu terus memaksa dirinya atau dipaksa untuk menjalankan tugas-tugas dakwah sedang bekalannya tidak cukup, mungkin berlaku seperti enjin kereta Kancil yang kehabisan petrol. Ia akan terhenti. Untuk menggerakkannya kembali, usaha yang lebih sukar dan leceh diperlukan, sama macam mengisi petrol ke dalam enjin yang letaknya jauh di dalam bonet.

Begitu juga halnya jika seorang akh mendapatkan bekalan tarbawi yang tidak tepat. Instead of petrol iman, diesel jahiliyyah yang diisi ke dalam tangki enjin hatinya. Jika ini berlaku, rosaklah hati si akh tersebut dan memaksa proses pembaikan yang mungkin memakan masa yang lama. Banyak juga tenaga, masa dan wang yang perlu dilebur. Nauzubillaah.

Begitulah halnya jalan ini. Bekalan iman yang mendalam dan berterusan adalah pembakar enjin dakwah ini. Hanya tarbiyyah yang berterusan mampu membekalkannya.

Bagaimana tarbiyyah kita? Cukupkah untuk perjalanan yang panjang, jauh dan payah ini?


Wallaahua’lam.


source: dakwah.info

Thursday, October 15, 2009

Untukmu.. para pembela agama Allah..


Saturday, October 3, 2009

'Signal' dari Dia

Suatu hari, seorang anak kecil sedang bermain-main dihalaman rumahnya. Tiba-tiba kedengaran suatu bunyi yang yang begitu asing baginya. "Ting..ting..ting..ting.." Otaknya mula ligat menangkap punca bunyi tersebut. Dia berlari-lari ke dalam dan keluar halaman rumah untuk mendapatkan jawapan namun hampa.

"Itu bunyi loceng orang jual aiskrim nak.." kata si ibu yang sedari tadi memerhatikan gelagat anak kecilnya itu. "Kenapa dia buat macam tu bu?" tanya si anak kebingungan. Sambil mengukir senyum si ibu pun menghampiri anak kesayangannya. "Itulah namanya isyarat. Orang yang jual aiskrim tu nak kita tahu yang dia berada dekat dan hampir dengan kita". Jawab si ibu lembut.

Beberapa jam selepas itu, kedengaran pula bunyi lain yang juga aneh dan pelik menurut si anak. Bunyinya seakan-akan bunyi horn kereta. Tapi agak berlainan sedikit. "Pon..pon..pon.."

Dia pun segera menjenguk ke luar. Kelihatan sebuah motor yang aneh melintasi halaman rumahnya. Bertambah pelik si anak. Apa maksud bunyi itu sedangkan tiada satu kenderaan pun yang dilihat menghalang perjalanan. Kenapa perlu membunyikan horn? puas si anak mencari jawapan.

"Anakku, itu penjual roti. Bunyi horn itu juga sebagai isyarat. Orang tu pun nak bagi tahu benda yang sama dengan penjual aiskrim tadi. "Aku ada disini, marilah datang!". Ungkap si ibu yang begitu peka dengan persoalan yang bermain difikiran anaknya. "Macam mana ibu tahu?" soal si anak penuh serius. Sang ibu pun tersenyum sambil mengusap lembut kepala anaknya.


"Nak, bukan ibu sorang saja yang tahu. Semua orang dewasa tahu tentang tu. Perhatikan dan fahamilah, nanti kamu juga akan tahu maksud disebalik isyarat-isyarat itu." Ucap si ibu penuh perhatian.

Di antara tanda kedewasaan hidup adalah dengan kemampuan menangkap dan memahami isyarat, tanda, simbol, dan sejenisnya. Mungkin itulah bahasa high level yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT buat makhluk istimewa yang bergelar manusia ini.

Begitu efisyen dan efektif sekali! Tak perlu menjerit-jerit, berteriak sehingga melanggar batas-batas etika. Hanya dengan isyarat, sudah cukup untuk orang lain memahami maksud si pembicara. Cukup dengan berdehem, 'ehm' misalnya, orang lain akan tahu, maksudnya di rumah yang nampak kosong itu masih lagi berpenghuni.

Di pentas dunia ini juga, alam kerap menampakkan 1001 isyarat. Ombak di laut yang tiba-tiba naik ke daratan, tanah yang bergetar kuat, cuaca yang tidak lagi menentu, angin yang tiba-tiba mampu menerbangkan rumah, dan virus yang berhasil mematikan, yang entah dari mana datangnya hingga dengan mudah hinggap di dalam kehidupan manusia serta pelbagai lagi isyarat-isyarat yang sering kita lihat.




Itulah bahasa high level yang hanya dapat difahami oleh mereka yang telah dewasa. Itulah isyarat Allah SWT. "Aku selalu dekat denganmu, kemana pun engkau pergi dan menjauh!". Perhati dan fahamilah. Agar kita tidak seperti anak kecil yang kebingungan dan gelisah dengan kehadiran bunyi loceng si penjual aiskrim dan horn si peniaga roti itu tadi.


"Dan banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling daripadanya."

[Yusuf:105]


"Dan Apakah tidak menjadi petunjuk bagi mereka, berapa banyak umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan sedangkan mereka sendiri berjalan di tempat-tempat kediaman mereka itu. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah). Maka apakah mereka tidak mendengarkan?"

[As-sajdah:26]


Tuesday, September 15, 2009

As-syahid Obaida Al-Qudsi

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful..

Obaidah Alqudsi, a Palestinain artist, known among his friends for his beautiful vo
ice and lovely character. 2 days ago, Obaidah passed away in an Israeli hospital, after being held as an injured prisoner. On 26th August, Obaidah was heading to the Abraham Mosque in the Old City of Hebron. While walking to the mosque, Israeli soldiers shot him 4 explosive bullets; two in the abdomen and two in his legs.

Palestinian men gather over the body of Obaida al-Qudsi at a mosque during his funeral in the West Bank city of Hebron.

Obaidah, the peaceful soul was murdered in the street with cold blood. Ambulance vehicles were banned from attending to his bleeding body for 30 minutes. Seeing him bleeding didn’t satisfy their evil lust for blood, hence, they beat his body mecilessly. After a while, he was arrested and sent to an Israeli hospital in occupied Jerusalem. Ever since Obaidah was under their custody, he was in a comma. Obaidah spent about 3 weeks in the Israeli hospital; and his family was not allowed to visit him till the last day of his life!

On the morning of the 13th of September, Obaidah’s soul departed to its creator seeking his ultimate justice. Hasbunallahu wa ne’mal wakeel.

The mother of Obaida al-Qudsi, second from left, mourns over his body ahead of his funeral

Obaidah will always be remembered among his family and friends for his sweet voice and lovely smile. His poetry and Nasheed will always be celebrated by Palestinians, Muslims and all free people of the world as true words of wisdom and honor.

Relatives of Obaida al-Qudsi mourn during his funeral


Synopsis about the martyr:

Obaidah Maher Abdul Mu’ti Alqudsi Dwaik.

Born in 1984 in Hebron city-Palestine for a respected family, his father is a well known ustaz and businessman.

Obaidah started his education as early as 5 years in the kindergarten of the Islamic Youth Society. He later joined the Al-Shar’iyah School of the Islamic Charitable Organization. He completed his school education in 2002 with an excellent score of 84 %.

He later joined the International Islamic University Malaysia (IIUM) where he earned a bachelor degree in Communications and Journalism.

During his presence at the International Islamic University Malaysia, Obaidah was one of the active students in cocurricular activities and was always a forerunner in working for any Ummatic issue. Obaidah was elected into the main board of Al-Aqsa friends’ Society in 2003 to serve for one year as one of its most active members. And from the year 2004 till 2007 he led the famous Al-Aqsa Nasheed Group in IIUM.

In 2008 he returned to his hometown in Palestine to live with his family and run his father’s business. He got engaged few months later and arranged for his wedding to be held right after eid alfitri. Unfortunately, the crinminal Zionist soldiers didn’t let his family celebrate this eid happily nor let Obaidah’s fiancée enjoy her future with him!

Allahummaghfir lahu warhamhu wa 'aafihi wa'fu anhu..

===========================

Innalillahi wa inna ilaihi roji'un..

Tak sangka Allah pernah mengirim seorang Syuhada' untuk berada begitu hampir dengan kita. Seandainya saja kita tahu.. pasti berpusu-pusu orang datang menemui beliau, ingin bersahabat, minta didoakan dan sebagainya kerana beliau adalah ahli syurga.. Namun tiada siapa yang dapat meneka setiap takdir dan ketentuan Allah SWT. Allah knows better..

ياايتها النفس المطمئنة
ارجعي الى ربك راضية مرضية
فادخلي في عبادي
وادخلي جنتي


" O soul, in (complete) rest and satisfaction!
return to your Lord, well-pleasing and well-pleased!
Enter among My servants!
And enter My Paradise.."
(Al-Fajr: 27-30)


Seorang pergi, beribu lagi syuhada' akan lahir..
ALLAHU AKBAR!!