Photobucket

Thursday, July 24, 2008

Penapisan..

Bismillahirrahmanirraheem..

Usrah semalam kami membincangkan tentang peristiwa isra' mikraj dan tapisan Allah. Mungkin bagi sesetengah orang topic ni agak pelik. Apa yg ditapis? kenapa? buat apa? ok sy akn ceritakan sikit tentang ni..

Contoh situasinya mcm ni, ada sorang pkcik ni datang jmpa mcik, dia bercerita mcm2 tentang politik negara. Negeri ... akan jatuh la tak lama lg, MB .... nk letak jawatan, pemimpin ni tak boleh pakai, mesti akan berpecah-belah lepas ni, ni muzakarah umno-pas ni msti akan jadi mcm ni..mcm tu..dan bla..bla..bla.. mcm2 la dalil yg xsohih dr pkcik tu. Kebanyakkannya mengutuk kepimpinan pembangkang sedangkan dia sendiri penyokong pembangkang..(hoho..mcm pelik je pkcik ni kan..)

Then, mkcik yg dengar ni sangat2la berasap. Mana xnye, ada benda2 yg disebut tu seperti menghina jmaah kami. Sedangkan dia sendiri tak pasti situasi sebenar sbb dia dah lama tinggalkan jmaah. Nak dijadikan cerita, bila pkcik ni habis b'cerita pd mkcik, Allah bg ilham utk mkcik jawab dgn ringkas bagi merungkai segala kekesalan dan kebimbangan pkcik tu.. " Sebenarnya Allah sedang tapis kita semua..nak pastikan siapa yg benar2 ikhlas dlm perjuangan ni, dialah yg akan kekal.."

Bercakap tentang penapisan ni, teringat kisah selepas Rasulullah s.a.w di isra' kan, sebelum tu ramai orang yang beriman pd Allah dan Rasul, tapi selepas m'dengar cerita tentang perjalanan Rasulullah ni, mereka terus jadi tak percaya. Hanya segelintir saja umat yang benar-benar yakin dan percaya. Disini kita dapat lihat secara terang-terangan Allah melakukan proses penapisan tersebut. Siapa yang benar-benar beriman dengan keimanan yg tulen sahaja yang dapat kekal dalam saff perjuangan bersama Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Mana yang tidak teguh imannya, mereka akan goyah sehingga akhirnya ada yang murtad.. Na'uzubillah..

Situasi tersebut boleh juga dikaitkan dengan keadaan kita sekarang ni. Situasi yg berlaku dlm kebanyakkan organisasi yg memperjuangkan Islam, memang tidak jauh beza dengan apa yg diceritakan dlm peristiwa agung tersebut. Kita dapat lihat, seorang demi seorang keluar dari barisan jamaah dengan seribu satu macam alasan. Futur atau dalam kata lain bermaksud faham tetapi berhenti setelah bergerak. Malas, lemah atau lembap selepas aktif. Antara faktor-faktornya adalah:

  1. Terlalu berlebihan dalam dakwah tanpa mengimbangkan aspek fizikal, psikologi n so on. Untuk melakukan tugas dan amanah besar ini seharusnya kita perlu bijak dalam menyeimbangkan diri kita dengan lain-lain aspek. Tidak terlalu extream mahupun syadid. Perlu balance dan tahu kemampuan diri. Utamakan yg wajib dengan tidak meninggalkan yang sunat. Sesungguhnya Allah lebih menyukai amal yang berterusan walaupun sedikit.


  2. Melampaui batas dalam hal-hal yang mubah (dibolehkan). Contohnya terlalu banyak makan atau terlalu banyak tidur. Perkara ini memang dibolehkan tetapi mestilah diambil sekadarnya dan tidak berlebihan. Bila makan terlalu banyak, badan akan menjadi bertambah gemuk, lemah dan malas utk bergerak. Sesungguhnya Allah benci pada kegemukkan. Tidur juga jika terlalu lama dan kerap, akan membuatkan kita malas dan lemah serta akhirnya tidak mampu untuk melawan kehendak nafsu yang mendorong pada kemungkaran.

Moga kita semua tidak tergolong dalam golongan yang terkeluar dari tapisan Allah ini (futur). Moga akhiran hidup kita ini masih kekal dalam saff perjuangan dengan bertunjangkan syahadah yang benar-benar kukuh. Sekadar ini saja buat masa ni. Ada kesempatan nanti InsyaAllah akn disambung untuk faktor-faktor yang seterusnya.. Maaf atas kelemahan diri utk menyertakan sumber dalil-dalil yang dinyatakan. Kelemahan ini akan cuba dibaiki..InsyaAllah


Wallahua'lam..

0 comments: