Photobucket

Monday, April 28, 2008

Da'ie oh da'ie..lalala

In the Name of Allah, Most Gracious and Merciful…

Sedang jari jemari rancak menaip sesuatu tiba-tiba hati terdetik, perlu ke ana tulis entry sebegini? Ntahla, tapi jika dilihat dari satu sudut yg positif, ianya perlu sebagai pengajaran buat sahabat-sahabat lain terutama yang menggelarkan diri mereka sebagai daie..

Ana: paper last bile?
Dia: 3hb ni..
Ana: w0oo..bestnye abes cepat! Balik bile?
Dia: maybe 5hb kot..
Ana: Hmm…(thinking something).. dah tu xpegi meeting ke? (actually kami ade 2 meeting-persatuan n nuqaba’ 9hb ni)
Dia: hehe..tak..

Entah kenapa tiba-tiba rasa macam sebiji bom jatuh atas kepala ana. Grrr….geramnye!! sape la yg baling bom ni?? cepat-cepat istighfar. Ya Allah tingkatkan tahap kesabaranku..Ameen. Lagi satu situasi yang agak best..

Dia: Kite nak cakap sikit ni..hehe
Ana: ye, cakap je..
Dia: erm..boleh tak kalau dalam minggu exam ni kite jgn buat pape perjumpaan? Kalau ade pun mungkin kite xboleh datang kot.
Ana: rasenye minggu exam ni memang tak ade perjumpaan pun. Tapi tak tau la nanti..
Dia : erm..tu la pasal, nak bagitau awal-awal, kite memang tak dapat nk datang kalau ade meeting. Kite banyak paper la sem ni. Takut tak sempat nak bace.. sori ye..
Ana : (terkedu seketika)..0oo, yeke? erm.. (belum sempat menghabiskan ayat..)
Dia: ok la, kite balik dulu ye..doakan kite utk paper esok. Bye, assalamu’alaykum..
Ana: (lagi la terkedu yg tidak terhingga)…hmm..insyaAllah, wa’alaykumsalam wbt..

Dalam kedua-dua situasi ni, ‘dia’ yang ana maksudkan adalah penggerak a.k.a daie yang telah di AMANAH kan untuk menjalankan tugas2 tarbiyyah dan pembangunan pelapis disini. Makin lama makin menjadi-jadi kemanjaan para daie ni. Ana makin keliru dengan istilah ‘full time daie’ yg selalu dicanang-canangkan itu. Apakah yang dimaksudkan dengan full time daie sebenarnya dalam konteks kita sebagai pelajar? Adakah terdapat perbezaan antara daie yang masih menuntut dan yang sudah bekerja? Adakah full time daie tu bermaksud jika kita ada bersama-sama atau setempat dengan mad’u kita, kita boleh dikategorikan sebagai daie sepenuh masa? Walaupun tiada perjumpaan yang dibuat, namun tetap terasa dekat dan merasakan tarbiyyah yang ingin dibentuk sampai ke hati-hati mad’u kita ni? Selalu memberikan alasan ‘sibuk’ untuk menutup kesalahan tidak menjalankan amanah . Apakah sibuk ini akan hilang bila kita masuk ke alam pekerjaan nanti? Adakah kita menyangka bahawa mujahid-mujahid dakwah yang telah berhempas pulas mengorbankan masa, tenaga, harta malahan jiwa di jalan Allah selama ini bukan di kalangan pelajar atau pekerja seperti kita? Yang tidak pernah disibukkan dengan urusan belajar dan pekerjaan? Sungguh tertipulah kita..

Katakan saja yang kita tidak cintakan Islam, kerana jika benar kita cintakan Islam, mana mungkin semudah dan semurah itu alasan akan kita berikan. Janganlah kita menghina para mujahid da’wah, seakan-akan mereka ini tidak pernah sibuk hinggakan sentiasa mempunyai masa untuk diberikannya pada jalan ALLAH.

Janganlah kita menghina Abu Bakar as-Siddiq R.A, Umar al-Khattab R.A, dan sahabat-sahabat lain R.A, para tabi’in, tabi’ tabi’in, Hassan al-Banna, Yusuf al-Qaradhawi, dan lain-lain, yang hidup mereka full time sebagai pendakwah, sedang part time mereka sebagai pelajar, guru, atau peniaga, atau engineer dan sebagainya, dengan menganggap mereka-mereka ini tidak pernah bertembung dengan kesibukan duniawi. Mereka juga sibuk, tapi cinta mereka pada ALLAH, Rasul dan Islam mengatasi kesibukan duniawi mereka.

Allah tak perlukan kita untuk bantu agamaNya, tanpa kita sekalipun agamaNya tetap akan menang dan tertegak suatu hari nanti. Tapi mahukah kita menjadi insan yang rugi kerana tidak menyumbang sesuatu pun utk pembangunan deen ini? Jika kita menolak untuk bekerja demi Islam, sekali-kali agama ini tidak akan pernah tereffect tanpa kita, Allah akan cari orang-orang yag lebih ikhlas dan sanggup berjuang bermati-matian utk deenNya..pada masa itu, kitalah orang yang paling rugi sekalipun kita berjaya beroleh dean list setiap semester, mendapat anugerah naib cancelor sewaktu majlis convocation dan berjaya mendapat pekerjaan yang bagus-bagus. Beringatlah kita tentang nikmat yang Allah murkai (istidraj)..

Fikir-fikirkan..

WaLLahu a’lam..

0 comments: