Photobucket

Thursday, November 20, 2008

Hal nahnu qaumun amaliyyuun?

Bismillahirrahmanirraheem..

Peringatan penting buat diri,
hal nahnu qaumun amaliyyuun? adakah kita orang2 yang beramal? atau hanya pandai berkata-kata..@cakap

=======================

Seorang muslim dituntut bekerja sehingga akhir hayatnya. Meskipun hari kiamat sudah dekat, jika tunas pokok yang ada di tangannya sempat ditanam, hendaklah dia menanamnya, sesuai dengan hadis Rasulullah saw. Amal perbuatan di dalam Islam merupakan ibadah dan jihad, baik ianya bersifat duniawi, apatah lagi jika ianya bersifat ukhrawi. Jika niatnya benar dan selalu menjaga hukum-hakam Allah, maka kerja yang dilakukannya itu dihitung sebagai suatu ibadah.

Tetapi, sangat disayangkan, umat Islam merupakan umat yang paling sedikit derma bakti dan amal perbuatan, malah yang paling banyak bercakap dan berdebat. Kita berbicara banyak dan sedikit kerja. Andai bekerja, kita hanya mengerjakan sesuatu yang kurang penting dan meninggalkan yang penting. Malah kadang-kadang kita mengerjakan suatu yang tidak bermanfaat sedikitpun.

Kita cenderung dan lebih banyak berlegar-legar di sekeliling kita. Seperti seekor lembu yang menggerakkan mesin penggiling. Sudah banyak persidangan Islam di peringkat nasional dan international, dan sudah banyak keputusan yang sudah disepakati untuk dilaksanakan, tetapi sedikit sekali yang dilaksanakan, dan sebahagian besar hanyalah berupa hitam putih di atas kertas.

Mengapa?

Adakah kerana kita sudah terbiasa pandai bercakap dan tidak pandai bekerja dengan baik? Atau kerana kita bercakap dan mengharapkan orang lain untuk melaksanakannya? Atau barangkali kerana memang tugas kita hanya untuk menyusun keputusan dan kesepakatan, kemudian kita limpahkan kepada orang lain untuk diteruskan dan dilaksanakan, tanpa memperhatikan lagi apa yang telah kita putuskan dan sepakati itu?

Kata-kata yang jujur dan berpengaruh itu memang penting, kerana mukjizat pertama al-Quran, hanyalah kata-kata, dan hadis-hadis Rasulullah saw juga terdiri dari kata-kata. Tetapi kata itu tidak boleh mengungguli amal perbuatan, dan mungkin rahsianya terletak di sana.

Mengapa al-Quran al-Karim diturunkan beransur-ansur selama dua puluh tiga tahun? Ini tidak lain agar memberikan kesempatan kepada kaum mukminin merealisasikan firman Allah itu menjadi amal soleh, menjadi suatu kehidupan yang mampu berbicara sendiri, seperti yang dilukiskan Aisyah ra tentang Rasulullah saw dengan kata-katanya yang termasyhur : “Akhlak Rasulullah itu seperti al-Quran.” Ertinya sesuai dengan apa yang tersurat dan tersirat di dalam al-Quran.

Bercakap memang perlu, malah peperangan itu adakalanya dimulai dari percakapan, seperti yang dikatakan oleh seorang penyair. Tetapi kata-kata itu akan dicela orang, jika ianya lebih banyak dari kerja, lebih tercela lagi jika kata-kata itu bertentangan dengan kerjanya.

Dalam hal ini Allah SWT telah mengumumkan ancamannya :

“Hai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan suatu yang tidak kamu lakukan? Amat berat kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan suatu yang tidak kamu lakukan..”(as-Soff : 2-3)

Wallahu a'lam..


Source: mykonsis.org

@rajuk :snow37:

0 comments: