Photobucket

Wednesday, September 9, 2009

Imanan wahtisaban..

Bismillahirrahmaniiraheem..

Saat ini, hati benar-benar terketuk. Seolah-olah baru tersedar dari lamunan yang sangat panjang. Saatku merenung countdown "The Night of Power" yang aku letakkan di tepi blog ini. Ia memaparkan..
" 0 days / 7 hour / 45 minutes ".

Ya Allah, adakah aku tersalah pandang? atau mungkin pengiraannya yang tidak betul?

Begitu cepat masa berlalu. Rasa seperti baru semalam Ramadhan tiba. Seperti baru semalam juga aku berdoa mengharapkan ramadhan ini adalah yang terbaik yang pernah aku lalui. Namun hari ini sudah masuk ke penghujungnya. Tinggal sepuluh hari saja lagi untuk menghabiskan sisa-sisa ramadhan yang berbaki. Untuk menebus segala kerugian yang sememangnya tidak tertanggung pada 20 hari yang lalu.

Teringat bait-bait ucapan naqibahku pada kami di awal ramadhan yang lalu.. "Letakkan matlamat baru agar kita berpuasa imanan wahtisaban. Moga Allah terima amalan kita.."

Adakah puasaku sampai ke tahap imanan wahtisaban yang dimaksudkan? Adakah puasaku benar-benar mencapai piawaian tersebut sehingga melayakkan aku untuk mendapat ampunan-Nya? atau adakah puasaku sekadar menahan lapar dan dahaga seperti kebanyakkan 'orang yang tidak mengetahui' hakikat puasa itu sendiri? Na'uzubillah..

Sepuluh hari yang terakhir ini adalah saatnya Allah mengurniakan Nikmat. Ya, betapa nikmatnya orang-orang yang telah mampu mengendalikan diri dengan baik. Selama 20 hari pertama dia telah mampu melatih dan membiasakan dirinya untuk tidak melakukan dosa-dosa yang membuat hatinya jadi keruh dan mengeras.


Maka di sepuluh hari terakhir inilah dia akan memetik kenikmatan. Kenikmatan yang sesungguhnya hanya mampu diperolehi melalui keimanan, sebagaimana firman-Nya dalam surah As-Saffat ; 148 yang bermaksud :

“Lalu mereka beriman, kerana itu Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada mereka hingga waktu yang tertentu.."

Maka di tahap 10 hari terakhir inilah sepatutnya kita mulai berjaya menundukkan hawa nafsu. Akal kita dapat berfungsi lebih dominan berbanding kehendak emosi. Dan lebih dari itu, kita melakukan segalanya adalah kerana Allah semata. Inilah kunci kenimatan yang dijanjikan Allah kepada hamba-hamba yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan.

“Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan keimanan dan keikhlasan niscaya akan diampuni dosanya yang telah lalu.” [HR Bukhari]

Maka pada sepuluh hari terakhir ini sepatutnya seseorang yang berpuasa masuk ke tahap yang paling istimewa. Di sepuluh hari terakhir ini biasanya Rasulullah saw meningkatkan ibadahnya menjadi lebih hebat. Baik dari aspek kualiti mahupun kuantiti. Inilah saat-saat terakhir yang akan menentukan berhasil atau tidaknya puasa Ramadhan kita untuk menjadi orang yang bertaqwa.

Di sepuluh hari terakhir ini juga Allah menyediakan malam yang penuh barokah. Malam yang digambarkan memiliki nilai sangat tinggi, lebih hebat dari 1000 bulan. Yang tidak ada pada bulan-bulan lain iaitu malam Al-Qadr.

Sepertimana yang kita ketahui, orang-orang yang dapat menjalani ibadah puasanya dengan baik, dia bakal menemui malam Al-Qadr. Bukan hanya pada saat puasa Ramadhan, bahkan sepanjang hidupnya menjadi orang yang bertaqwa, orang yang dijamin Allah dengan berbagai kenikmatan.

“Sesungguhnya Kami menurunkan al-Qur’an pada malam al-Qadar, tahukah engkau apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Robb mereka (untuk mengatur) segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sehingga terbit fajar.” (al-Qadar, 97: 1-5)

Tapi layakkah aku untuk mendapat semua nikmat-nikmat itu? sedangkan nikmat yang ada inipun masih belum habis ku syukuri bahkan seringku ingkari. Ya Allah, aku hanya mengharapkan ampunan dan redha-Mu, kerana aku sedar semua itu tak layak untuk insan sekotor dan sehina diri ini..

“Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku..”

..Amin Ya Robbal 'Alamin..




0 comments: